“Juf, kunnen we een restaurant in de school maken?”

Auteur: Nikita van Geemen

Na de eerste les in de schooltuinen van Amsterdam-Osdorp  waren de kinderen uit mijn groep laaiend enthousiast. Ik wilde daarom een thema ontwerpen waarbij de schooltuin een rol zou krijgen. Zelf dacht ik aan een kookboek maken met ingrediënten uit de schooltuin.  Lekker overzichtelijk. De kinderen zouden recepten schrijven (taaldoelen: check) en ik zou ze leren over maten en verhoudingen(rekendoelen: check).

“Kunnen we een restaurant in de school maken, juf?”gedekte tafel

Al snel bleek dat de kinderen een andere richting op wilden en een ambitieuzer plan hadden: ”Kunnen we een restaurant in de school maken, juf?”. Het moest een echte worden, in de school, met alles erop en eraan. Ik twijfelde: Was het niet een te groot project? Haalde ik me niet te veel op de hals? Ik had op dat moment nooit kunnen vermoeden dat het restaurant zo’n groot succes zou worden.

 Onderzoek: Niet alles was te vinden op google

Ik besloot de uitdaging aan te gaan, maar de bal weer bij de kinderen te leggen. Ik stelde ze de vraag: “Wat is er eigenlijk allemaal nodig om een restaurant te beginnen?’’ Hoe handig google ook is, niet alles bleek te vinden op het internet. Ook in boeken vonden de kinderen niet alle antwoorden op de vragen. We hadden een expert nodig. “Mijn vader is chefkok!” riep Q. Het leek de klas een goed idee om chef-kok Naylor uit te nodigen in de klas. Dit bleek een gouden zet. Hij kon de klas vanuit zijn ervaring als chef-kok vertellen wat nodig was om een restaurant te starten, en kort daarop ontstonden er dan ook concrete plannen. Er werd zeer officieel en democratisch gestemd voor een naam en voor een logo. ‘Het eetcafé van 6B’ was geboren

Iedereen een eigen rol en verantwoordelijkheideetcafe van 6b

In subgroepen werkten de kinderen de plannen verder uit. Tafelindelingen, bedrijfskleding, werkschema’s, menukaarten, de kassa en reserveringen, voor alles werd gezorgd. Voor de reserveringen maakten de leerlingen een e-mailadres aan, zodat er ook per mail gereserveerd kon worden. Daarbij maakte een groep een advertentie voor de schoolkrant, zodat alle ouders van de school op de hoogte waren.

Betrokkenheid van ouders

Het bijzondere aan dit thema vond ik de enorme betrokkenheid van ouders. Niet alleen de kinderen waren enthousiast, maar ook de ouders dachten en deden actief mee. Eén vader zocht op marktplaats naar een kookstel met kookplaten en een oven. Een andere vader zorgde ervoor dat het kookstel werd aangesloten en gebruikt kon gaan worden. Ouders stonden gewillig hun keukengerei af ( oké, we leenden het, maar toch ) zodat ‘Het eetcafé van 6B’ ook echt zijn deuren kon openen.

Leren ze dan wel genoeg?

Deze vraag wordt mij regelmatig gesteld als ik vertel over mijn thema’s. Ik vind het als juist heel belangrijk de doelen goed voor ogen te houden. In zo’n groot project loop je namelijk het gevaar dat je veel bezig bent met de organisatie van het restaurant, maar vervolgens de basisvaardigheden vergeet. Tijdens de taaluren schreven de kinderen in tweetallen recepten aan de hand van het oogstplan van de schooltuinen. In de rekenuren leerden ze over inhoudsmaten, en besteedden we aandacht aan het de verhoudingen van die recepten ten aanzien van het aantal gasten. Deze recepten werden gebundeld en zo ontstonden de maaltijden die geserveerd zouden gaan worden in het eetcafé van 6B.

Restaurantje spelen, maar dan echt!weekrooster

Na de meivakantie was het zover, Het eetcafé van 6B opende haar deuren!

De kinderen kwamen binnen en keken direct op het werkrooster wie er die dag moest werken. M. nam om half negen de werkplanning van die dag nog even klassikaal door en ze vertelde de klas wie er die dag kwamen eten.

Voordat de gasten kwamen dekten de kinderen de tafels , bereidden ze het eten, noteerden ze het menu van de dag op het bord . De koks namen hun maaltijden nog even door met de serveersters en de obers. ’s Middags druppelden de eerste gasten ( voornamelijk ouders ) binnen. Een spannend moment, zowel voor de kinderen als voor mij. Zou het lukken? Konden ze zo veel zelfstandigheid aan?

Leren door te doen

Ik vond het prachtig om te zien hoe zelfstandig de leerlingen functioneerden. In het restaurant nam steeds  één kind de leiding. Als leerkracht kon ik vooral observeren en genieten van de betrokken en enthousiaste kinderen. Kinderen oefenden  in hun rol, leerden zichzelf te presenteren aan een groep en soms moesten ze zelfs  Engels spreken met de gasten.

Terwijl de gasten genoten van de heerlijke maaltijden, maakten de caissières de rekeningen. Het teruggeven van wisselgeld bleek voor veel kinderen erg lastig. Dit oefenden we extra voordat de gasten kwamen afrekenen, zodat de kinderen zekerder hun rol konden uitvoeren.

“Sorry, we hebben geen boodschappen gedaan”kids met shirts

Het eetcafé was absoluut een groot succes en draaide volledig onder de verantwoordelijkheid van mijn leerlingen. Toch ging niet altijd alles goed: Op het moment dat er al gasten in het restaurant zaten, bleek dat twee jongens de inkopen voor het voorgerecht niet hadden gedaan.

Ik stond in tweestrijd: Ik kon zelf naar de gasten gaan om te zeggen dat er iets mis was gegaan. Of ik kon de verantwoordelijke heren zelf hun excuses laten maken. Ik koos voor het laatste.

Schoorvoetend liepen de jongens naar de gasten: “Sorry, we hebben geen boodschappen gedaan. Het voorgerecht kan niet worden geserveerd”. Een moeilijk moment voor hen, maar tegelijkertijd zo mooi, omdat zij konden ervaren wat het nemen van verantwoordelijkheid is. In een levensechte situatie.

Na acht weken hard werken en veel leren sloot het eetcafé van 6B zijn deuren. Wil je van een ander lezen hoe het was? Lees hier de recensie van één van de ouders.

 


Geef een reactie

