ICT op de basisschool: Doe je mee of zeg je nee?

“We hebben het toch altijd zonder ICT gered?” Deze kreet hoor ik regelmatig wanneer ik met leerkrachten of andere mensen met een mening over het onderwijs ( dat zijn er veel trouwens ) praat over de inzet van ICT in de klas. Verhitte kleuterjuffen die menen dat tablets schadelijk zijn voor het jonge kind, onderwijsprofessionals die typen verafschuwen en stellen dat leren schrijven essentieel is om te leren lezen, of ouders die vinden dat hun kind thuis al lang genoeg achter de tablet zit.

Kijken in de toekomst

Er zijn ook voorstanders die pleiten voor juist meer inzet van ICT: “We zijn als school verplicht leerlingen voor te bereiden op de toekomst”, is een uitspraak die ik dan vaak hoor. Ik vraag me af: Kunnen we eigenlijk wel in die toekomst kijken? En welke rol zal technologie dan spelen? Zelf denk ik dat het heel ingewikkeld is om deze vraag te beantwoorden, en zo getuigt ook onderstaand filmpje uit 1999. Verplicht kijken voor je verder leest. Tenzij je het al kent natuurlijk, voel je dan vrij om het over te slaan. Zo ben ik dan ook wel weer.

Hoe ziet de wereld er nu uit?

Misschien moeten we maar eens beginnen met kijken naar hoe de wereld er nu uitziet. Technologie heeft een zeer prominente plek gekregen in ons leven. Jullie lezen dit blog op je tablet, laptop of telefoon. Op je werk, in de trein of misschien wel in bed. Tussendoor verstuur je appjes, check je een route op google maps, en bestel je online een cadeau voor je buurjongetje. Als je een kwaaltje onder de leden hebt, weet thuisdokter.nl raad. Oké, dat laatste niet altijd, maar dat terzijde.

Hoe zien scholen van nu eruit?

Hoe anders is het op vele basisscholen! Ik kom nog regelmatig in klaslokalen waar één of twee computers in een hoekje staan te verstoffen. Of scholen waar wel laptops en tablets in grotere getale aanwezig zijn, maar het de helft van de tijd niet doen. Leerkrachten raken gefrustreerd en zien ICT niet als een middel dat het leren kan ondersteunen. Zeer begrijpelijk overigens, want dat kan ook niet met twee stokoude computers of vastlopende tablets en laptops. Gevolg is dat leerlingen op die scholen weinig in aanraking komen met moderne technologie, en het al helemaal niet in kunnen zetten als middel om mee te leren.

De kloof tussen de echte wereld en het klaslokaal

Ik vraag me af hoe dit eigenlijk nog mogelijk is. Ik vroeg Olaf de Groot, expert bij Kennisnet op het gebied van onderwijs en ICT, naar zijn mening hierover: “Er is bij veel scholen gebrek aan daadkracht, visie en vertrouwen dat het gaat werken. En heel plat, ook aan geld. Men is bang voor het maken van de verkeerde keuze. Het is nogal een beslissing om te zeggen:Ik wil dat al mijn leerlingen een device hebben.”

Gaan leerlingen ‘beter en slimmer leren met ICT?’

Olaf denkt van niet, maar nuanceert het wel direct. Slimmer leren, in de zin van ‘handiger leren’ is zeker mogelijk met bepaalde programma’s. Als je leerlingen tafels of spelling wil laten inoefenen, kan het zeer effectief zijn om te werken met een ‘drill-programma’. Of adaptieve software als Rekentuin of Taalzee, die ervoor zorgt dat leerlingen lesstof op maat krijgen. Het geeft jou als leerkracht inzicht in de vorderingen van leerlingen, en je houdt tijd en ruimte over om ze echt te begeleiden. “De tijd die je bespaart met niet meer hoeven na te kijken, kan je besteden aan het creëren zinvolle contexten waarin leerlingen de opgedane kennis kunnen toepassen”, vult Olaf aan.

Leerlingen voorbereiden op de toekomst

De inzet van ICT in de klas heeft voor mij niet eens zo zeer te maken met leerlingen voorbereiden op de toekomst, het heeft alles te maken met de wereld van nu! We weten niet hoe de toekomst eruit ziet, waarschijnlijk lachen we over 10 jaar om die oubollige Ipads. Wat we wel weten is dat technologie een prominente plek heeft gekregen in ons dagelijks leven.

Op Onze Amsterdamse School zal ICT worden ingezet om te oefenen, te onderzoeken, te communiceren, te creëren, te leren programmeren. Maar zeker niet de hele dag. Gesprekken, ‘echte’ ervaringen, concreet materiaal, experimenteren: alles waarvan we al jaren weten dat het werkt in het onderwijs is en blijft belangrijk. Dus niet krampachtig de hele dag achter die laptops of tablets omdat je je als school wilt profileren of omdat het zogenaamd aantrekkelijk en motiverend is.

Het hoort er gewoon bij, net als in het echte leven. En dat is toch uiteindelijk waar scholen voor bedoeld zijn, toch?


Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s